13 Haziran 2015 Cumartesi

BİRDMAN / CAHİLLİĞİN UNUTULMAYAN ERDEMİ, BİR KARA MİZAH...

cahilliğin unutulmayan erdemi, michael keaton, blog, film yorum
Yönetmen: Alejandro Gonzales İnarritu
Senaryo: Alejandro Gonzales İnarritu, Nicolas Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo
Oyuncular: Michael Keaton, Edward Norton, Naomi Watts, Emma Stone
Süresi: 119 dakika
Vizyon yılı: 27 Şubat 2015 (Türkiye)
Gişe rekortmeni filmlere bakacak olursak çoğunluk için sinema; kan, hız ve aksiyon. Hızlı ve Öfkeli gibi filmler her ilde vizyona girerken Still Alice gibi filmlerin Türkiye'de sadece 4 ilde (İstanbul, İzmir, Ankara, Bursa) vizyona girmesine alışkın ve bu durumdan şikayetçidir azınlıkta kalan gerçek sinema seyircisi. Eğer aksiyon, pornografi, kan aramıyorsanız; gerçek sanat arıyorsanız sinema, beklentilerinizi karşılamaz. Yılda sayılı film çıkar sinemanın bir sanat olduğunu size hissettirebilecek, onlar da muhtemelen şehrinizde vizyona girmez, eğer 4 büyük şehirden birinde yaşamıyorsanız. Sinemayı yakından takip eden sinema seyircisi eminim ki bu durumun farkındadır.
 
Birdman de bunlardan biriydi. Sinemanın sanat olduğunu hissettiren bir film olduğu için ilgi çekmedi seyirciler tarafından. Fakat hak ettiği değeri Oscar'da gördü. 87.Oscar en iyi film ödülünü almasına rağmen ülkemizde hemen hemen hiçbir şehirde vizyona girmedi. Bu durumun nedenini Birdman filminin kendisinde geçen şu replik tam olarak anlatıyor aslında:
"İnsanlara istediklerini ver. Eski tipte, apokaliptik bir porno. Birdman: Anka Kuşu Yükseliyor. Lahmacun suratlı oyun manyakları altına dolduracak. Dünya çapında bir milyarlık gişe garanti.  Kemikler zangır zangır. Gürültü, patırtı, feryat figan. Şu insanların gözlerine bir bak. Gözleri nasıl da ışıldıyor. Bu boka bayılıyorlar. Kana ve aksiyona bayılıyorlar. Felsefe parçalayan, bunaltıcı laga luga konuşmalara değil."
 
spoilerlı tanıtım:







 Birdman bir süper kahraman. Onu canlandıran aktör ise aradan 20 yıl geçmesine rağmen Birdman olarak anılıyor. Karakter üzerine yapışıp kalmış. Farklı roller ile tiyatroda oyunculuk yönetmenlik ve senaristlik yapmasına rağmen gerçek adını Birdman'in önüne taşıyamamış. Parasız kalmış batmakta olan bir aktör. Birdman ile o kadar bütünleşmiş ki kafasının içinde sesler duyuyor, Birdman onunla sık sık konuşuyor "biz" diyerek. Yani bir oyuncu bir rolle bütünleştiğinde artık o rolün kendisi oluyor, ne kadar çabalarsa çabalasın bu durumdan kurtulamıyor. Bir oyuncunun dramı var karşımızda. 
 
Öyle ki artık farklı roller yapmaya çalıştığı halde Hollywood'u yönlendirecek kadar etkili bir eleştirmenin ağzından şu sözleri duyuyor: 
"Yarınki açılıştan sonra gelmiş geçmiş en kötü eleştiriyi yayınlayacağım. Çünkü senden ve
temsil ettiğin herkesten nefret ediyorum. Burnu havada, bencil, şımarık çocuklar. Gerçek sanat yapmaya kalkışamayacak kadar bile eğitimsiz, tecrübesiz ve hazırlıksızlar. Birbirlerine çizgi filmler ve pornografi için ödül dağıtıp duruyorlar. Değerini hafta sonlarına göre ölçüyorlar."
 

Eleştirmen de sözlerinde çok haklı olsa da seyirciler gibi hala Birdman'de kalmış ve henüz izlemediği tiyatro oyunu hakkında bu sözleri söylüyor.
 
Ve zamanında Birdman'i canlandıran aktör tiyatrodaki yeni rolünde insanlara istediğini veriyor: Kan! Ancak o zaman eski popüleritesini kazanabiliyor. Ama filmin sonunda anladığımız ve işin dram tarafı ise; sorun popüleritesini yeniden kazanması mıymış ki? 
film yorum, sinema, birdman eleştiri, cahilliğin erdemi
 O hala aynı psikolojide. Tuvaletteyken bile kafasındaki ses, o rol hala kendiyle; Birdman. O pencereyi açtığında uçabilecek bir süper kahraman kafasında. Pencereyi açıyor ve ...
 
imdn puanı: 7,9

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder